Dans The Decay of Lying, Le déclin du mensonge :

« The public imagine that, because they are interested in their immediate surroundings, Art should be interested in them also, and should take them as her subject-matter. But the mere fact that they are interested in these things makes them unsuitable subjects for Art. The only beautiful things, as somebody once said, are the things that do not concern us. As long as a thing is useful or necessary to us, or affects us in any way, either for pain or for pleasure, or appeals strongly to our sympathies, or is a vital part of the environment in which we live, it is outside the proper sphere of art. To art's subject-matter, we should be more or less indifferent. »

 

« Le public s'imagine que, parce qu'il s'intéresse à son environnement immédiat, l'Art devrait s'intéresser à eux aussi, et devrait les prendre pour sujet. Mais le simple fait qu'il s'intéresse à ces choses-là fait de lui un sujet inapproprié à l'Art. Comme l'a dit quelqu'un, les seules belles choses sont celles qui ne nous concernent pas. Tant qu'une chose nous est utile ou nécessaire, ou nous affecte d'une manière ou d'une autre, que ce soit dans la souffrance ou le plaisir, ou attire fortement notre sympathie, ou constitue une part vitale de notre environnement, elle reste extérieure à la sphère authentique de l'art. Au sujet de l'art, nous devrions être plus ou moins indifférents. »